VEEL GESTELDE VRAGEN

Wat moet ik doen na een schade ongeval?

U kunt ons bellen als u een ongeval heeft gehad. U kunt ook langsrijden met uw auto, als uw auto nog rijdbaar is. Wij vragen u altijd om 5 dingen:

  • Uw kentekenbewijs
  • Uw groene kaart
  • De schadedatum
  • De schade oorzaak
  • Uw NAW gegevens en e-mailadres

Hoe is de betaling van autoschadeherstel geregeld?

Alle schadeherstelwerkzaamheden die zijn gedekt door uw verzekering kunnen we rechtstreeks factureren aan uw verzekeringsmaatschappij. U hoeft dan geen bedragen voor te schieten. Het enige dat u moet betalen is uw eigen risico of de BTW, als daar tenminste sprake van is.

Wat kan het waarborgfonds voor mij betekenen?

Het waarborgfonds keert schade uit aan motorvoertuigen als deze veroorzaakt is door een ander, onbekend motorvoertuig. Om voor een uitkering in aanmerking te komen, gelden enkele voorwaarden:

  • U moet altijd aangifte bij de politie hebben gedaan.
  • Het moet onomstotelijk vaststaan dat de schade aan uw auto door een ander motorvoertuig is veroorzaakt.
  • U moet getuigenverklaringen kunnen overleggen.

Zit er garantie op de gerepareerde schade?

Wij geven u bij aflevering een uitgebreide uitleg over de reparatie. Vervolgens ontvangt u van ons het garantiebewijs. U krijgt 4 jaar BOVAG-garantie op de reparatie. Bovendien nemen wij de fabrieksgarantie over. U weet dus zeker dat het helemaal goed zit met de reparatie.

Wie betaalt het vervangende vervoer?

In de meeste gevallen is het gebruik van vervangend vervoer gratis. Hier zijn afspraken over gemaakt met verzekeraars en leasemaatschappijen. Als u zelf de schade moet of wil betalen bepaalt u zelf of u wel of geen gebruik wilt maken van een huurauto.

Hoelang duurt een schadereparatie?

Dat hangt helemaal van de schade af. Bij de intake krijgt u een geschatte reparatieduur mee. Het kan zijn dat wij tijdens reparatie nog wat verborgen schade tegen komen. Ook kan er een onderdeel niet tijdig geleverd worden, of komt er een verkeerd onderdeel binnen. U wordt dan tijdig geïnformeerd door ons over de nieuwe schade reparatie tijd.

Waarom moet ik mijn eigen risico eerst zelf betalen als het om een verhaalbare schade gaat?

Het woord ‘eigen risico’ zegt het al, dit is een risico voor eigen rekening. Als het om een verhaalbare schade gaat, keert de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij na het verhalen van de autoschade het eigen risico aan u uit.

Hoe zit het met mijn no-claim als ik de schade via de verzekering laat lopen?

Als wij de schade voor u aanmelden, kunnen wij dit direct aan uw tussenpersoon of verzekeringsmaatschappij vragen. Zij kunnen deze ‘financiële schade’ exact voor u berekenen, dus u weet meteen waar u aan toe bent. U kunt hier zelf ook naar vragen uiteraard.

Taxatierapport of een expertise nodig?

Er komt dan een expert bij ons langs om de schade te beoordelen. Dit kan een expert zijn van uw eigen verzekeringsmaatschappij of een onpartijdige expert.
Aan een taxatierapport zijn expertisekosten verbonden indien u de schade niet direct laat herstellen. De expertisekosten bedragen standaard € 75,- exclusief BTW, tenzij er andere afspraken bestaan met uw verzekeraar. Mocht u later wel opdracht geven tot reparatie bij Autoschade Roskam B.V. dan worden deze expertisekosten in mindering gebracht op de reparatiekosten.

Neemt de waarde van mijn auto af na schadeherstel?

Nee. Als het voertuig optisch en technisch correct wordt hersteld, volgens de normen van de fabrikant, voldoet deze weer aan alle wet- en verkeerseisen. Door de hoogwaardige lakken ziet uw auto er weer uit als nieuw.

Wat betekend het voor mij als mijn auto total loss wordt verklaard?

Er bestaan 2 vormen van Total Loss. Technisch Total Loss en Economisch Total Loss.

Bij Technisch Total Loss is het onverantwoord om de schade nog te herstellen. Technisch is dit niet meer mogelijk. Denkt u aan een uitgebrand voertuig. In de meeste gevallen bent u verplicht om uw auto aan te staan aan een demontage bedrijf, of geselecteerde sloperij.

In het geval van Economisch Total Loss kan uw auto nog wel gerepareerd worden, maar zijn de kosten van herstel hoger dan de helft van de dagwaarde. In sommige gevallen kan u besluiten de auto toch te laten repareren met het aan u geboden bedrag van de verzekeraar en tegen eventuele bijbetaling.

Voorbeeld van economisch total loss

Als uw auto Economisch Total Loss wordt verklaard dan betekent dit dat de kosten van het repareren van uw auto hoger zijn dan de helft van de dagwaarde van uw auto. In dat geval laat uw verzekeraar biedingen doen op uw auto. Stel dat de dagwaarde van uw auto € 5.000,- is en er een bieding door een opkoper op uw auto is gedaan van € 1000,-. Dan krijgt u normaal gesproken via uw verzekering € 4000,- overgemaakt en van de opkoper de geboden € 1000,-.

Moet ik afstand doen van mijn auto als die total loss is verklaard?

Nee, dat beslist u zelf. In veel gevallen mag u de auto ook houden. Echter zoals bij het voorbeeld hierboven krijgt u dan maar € 4.000,- euro van de € 5.000,- dagwaarde, omdat u er voor kiest de auto niet af te staan aan de opkoper. De geboden € 1000,- neemt u als het ware over en krijgt u niet uitgekeerd.

Bel dé autoschade specialist in Ermelo en omstreken!

0341-204747